Dersin Adı | Temel Laboratuvar Uygulamaları I |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TLT 201 | Güz | 2 | 10 | 7 | 10 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin, hastane laboratuvarında normal çalışma akışına uygun laboratuvar öncesi hazırlık, örnek işleme, örnek çalışma ve sonuç verme işlemlerini gerçekleştirebilmeleri amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, hastane laboratuvarlarında bilfiil yapılan uygulamaları kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, tanışma, dersin tanıtımı Örnek kabulü (İdrar-kan ve vücut sıvıları) | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007, Sayfa 1-3. |
2 | Numune alım hataları ve analiz sonuçlarını etkileyen faktörler | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007 Sayfa 385-390. |
3 | Kan Alma | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007 Sayfa 60-63. |
4 | Rutin Biyokimya Laboratuvarı (Kan Şekeri Tayini, Kanda Üre, Kreatinin ve Bilirubin Tayini) | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007 Sayfa 66-92. |
5 | Rutin Biyokimya Laboratuvarı (Kan Lipidleri Tayini) | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007 Sayfa 94-110. |
6 | Rutin Biyokimya Laboratuvarı (Kanda Enzim, Protein ve Mineral Tayini) | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007 Sayfa 112-150; 317-355. |
7 | Hormon Laboratuvarı (HbA1c ve Hormonlar) | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007 Sayfa 273-285; 75. |
8 | Hormon Laboratuvarı (Koagülasyon) | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007 Sayfa 374-377. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Kültür-Ekim Laboratuvarı (Mikrobiyolojik Ekim-İdrar-) | Prof. Dr. Mustafa ALTINDİŞ, “Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı”, Nobel Tıp Kitabevleri, Temmuz 2013, 73-81. |
11 | Kültür-Ekim Laboratuvarı (Mikrobiyolojik Ekim -Diğer Vücut Sıvıları ve Sürüntüler-) | Prof. Dr. Mustafa ALTINDİŞ, “Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı”, Nobel Tıp Kitabevleri, Temmuz 2013, 73-81. |
12 | Kültür Ekim Laboratuvarı (Kan Kültürü Cihazı) | Prof. Dr. Mustafa ALTINDİŞ, “Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı”, Nobel Tıp Kitabevleri, Temmuz 2013, 73-81. |
13 | Kültür Ekim Laboratuvarı (Thoma Lamında Hücre Sayımı ve Mikroskobi) | Prof. Dr. Mustafa ALTINDİŞ, “Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı”, Nobel Tıp Kitabevleri, Temmuz 2013, 17-18. |
14 | Parazitoloji Laboratuvarı | Prof. Dr. Mustafa ALTINDİŞ, “Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı”, Nobel Tıp Kitabevleri, Temmuz 2013, 275-299. |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007. |
16 | Final |
Ders Kitabı | Mehmetoğlu, İ. Klinik Biyokimya Laboratuvarı El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. 2007 Prof. Dr. Mustafa ALTINDİŞ, “Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı”, Nobel Tıp Kitabevleri, Temmuz 2013. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Doç. Dr. Uzay Görmüş, Yard. Doç. Dr. Neşe İnan, Yard. Doç. Dr. İbrahim Söğüt, Dr. Özlem Timirci Kahraman. Laboratuvar Dünyası Biyokimya, Mikrobiyoloji ve Moleküler Genetik Uygulamalarının Klinik Laboratuvarlarda Kullanımı. Nobel Tıp Kitabevi, 2014 |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 70 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 30 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 10 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 1 | 15 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 12 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 14 | |
Final Sınavı | 1 | 17 | |
Toplam | 250 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | X | ||||
12 | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında laboratuvar güvenliği ve korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır | X | ||||
13 | Laboratuvar işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest